NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
إِسْحَقُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
الدِّمَشْقِيُّ
أَبُو
النَّضْرِ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
شُعَيْبٍ
أَخْبَرَنِي
أَبُو زَرْعَةَ
يَحْيَى بْنُ
أَبِي
عَمْرٍو
السَّيْبَانِيُّ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ أَنَّهُ
حَدَّثَهُ
عَنْ
وَاثِلَةَ
بْنِ الْأَسْقَعِ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي غَزْوَةِ
تَبُوكَ
فَخَرَجْتُ
إِلَى
أَهْلِي فَأَقْبَلْتُ
وَقَدْ
خَرَجَ
أَوَّلُ
صَحَابَةِ
رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَطَفِقْتُ
فِي
الْمَدِينَةِ
أُنَادِي
أَلَا مَنْ
يَحْمِلُ
رَجُلًا لَهُ
سَهْمُهُ فَنَادَى
شَيْخٌ مِنْ
الْأَنْصَارِ
قَالَ لَنَا
سَهْمُهُ
عَلَى أَنْ
نَحْمِلَهُ
عَقَبَةً
وَطَعَامُهُ
مَعَنَا
قُلْتُ
نَعَمْ قَالَ
فَسِرْ عَلَى
بَرَكَةِ
اللَّهِ
تَعَالَى
قَالَ
فَخَرَجْتُ
مَعَ خَيْرِ
صَاحِبٍ
حَتَّى
أَفَاءَ اللَّهُ
عَلَيْنَا
فَأَصَابَنِي
قَلَائِصُ فَسُقْتُهُنَّ
حَتَّى
أَتَيْتُهُ
فَخَرَجَ
فَقَعَدَ
عَلَى
حَقِيبَةٍ
مِنْ
حَقَائِبِ
إِبِلِهِ
ثُمَّ قَالَ
سُقْهُنَّ
مُدْبِرَاتٍ
ثُمَّ قَالَ سُقْهُنَّ
مُقْبِلَاتٍ
فَقَالَ مَا
أَرَى قَلَائِصَكَ
إِلَّا
كِرَامًا
قَالَ إِنَّمَا
هِيَ
غَنِيمَتُكَ
الَّتِي
شَرَطْتُ لَكَ
قَالَ خُذْ
قَلَائِصَكَ
يَا ابْنَ
أَخِي فَغَيْرَ
سَهْمِكَ
أَرَدْنَا
Vasile b. el-Eşkâ'dan
demiştir ki:
Rasûlullah (s.a.v.)
Tebûk savaşına (gidilmek üzere) çağrıda bulundu. Bunun üzerine ben hemen (harp
için gerekli malzemeyi temin etmek için) ailemin yanına vardım. Geri döndüğümde
Rasûlullah (s.a.v.)'in sahâbilerinin ilki (savaş için yol'a) çıkmış
bulunuyordu. Bunun üzerine Medîne'de
Bir adam'a (savaştan
kazanacağı) ganimeti karşılığında kiralık at verecek kim vardır? diye bağırmaya
başladım. Derken Ensardan yaşlı bir adam;
Savaştan kazanacağı
ganimetin bizim olması şartıyla ona bizimle nöbetleşe bineceği bir hayvan
veririz, yemesi de bizimledir diye haykırdı.
Ben de;
Kabul dedim. (Yaşlı
adam);
Yüce Allah'ın bereketi
üzere (savaş için) yürü dedi. Ben de (bu) hayırlı arkadaşla (yola) çıktım. Nihayet
Allah bize (bu yolculuktan) bir fey nasibetti. Benim hisseme de birtakım genç
develer isabet etti. Develeri sürüp o'na getirdim. (Arkadaşım) çıkıp develerin
(arkasına konan) heybelerinin birinin üzerine oturdu. Sonra;
Bunları geriye, doğru
sür dedi. Sonra da;
İleri doğru sür dedi.
Arkasından da;
Senin genç develerinin
kıymetli olduklarını görüyorum, dedi. (Ben de ona);
Bu(nlar) benim sana şart
koştuğum sana ait ganimet(Ier)dir dedi(m).
Ey kardeşim (bu) genç
develerini al (götür). Bizim arzumuz (aslında) senin ganimetinden başka (Ahiret
sevabı ve senin arkadaşlığın) idi. cevâbını verdi.
İzah:
Bir fıkıh terimi olarak
"fey", savaşmaksızın müslümanlann, düşmanlar dan ele geçirdikleri mal
demektir.
Hadîs-i şerifte açıkça
belirtildiğine göre bu hadise hicretin dokuzuncu yılında cereyan eden Tebûk
seferinde geçmiştir.
Bilindiği gibi Tebûk
seferi, Bizanslıların müslümanlara karşı besledikleri düşmanca niyyetlerin
bertaraf edilmesi maksadıyla yapılmıştı. Fakat bu sefer Bizanslıların harp
sahnesinde görülmemeleri üzerine herhangi bir çatışma olmadan sonuçlanmıştı.
Ancak Halid b. Velid bu
seferden sonra, DûmeCül-Cendel'e gidip orada Ukeydir'i esir etmiş ve onu iki
bin deve sekizyüz at, dörtyüz zırh ve dörtyüz mızrak karşılığında serbest
bırakmıştı. Hz. Vâsıla da Hz. Ha-lid'in birliğinde olduğu için kendisine bu
fey'den birtakım genç develer isabet etti.
Her ne kadar Hz.
Vâsılâ'nın elde edeceği ganimet karşılığında bir hayvan kiraladığından bahseden
bu hadisin, bab başlığındaki, "Bir kimsenin bir kimseye (savaştan elde
edeceği) ganimet karşılığında hayvan kiraya vermesi" cümlesiyle ilgisi
açıksa da bu hadisin, yine bab başlığındaki; "Bir kimsenin diğer bir
kimseye (hayvanla kazanacağı kârın yarısı karşılığında) hayvan kiraya vermesi
cümlesiyle bir ilgisi görülmemektedir.
Demek ki Musannif Ebû
Dâvûd şu noktadan hareket ederek bu hadisle başlıktaki sözkonusu cümle
arasında şöyle bir ilgi kurmuştur: "Madem ki miktarı meçhul olan bir
ganimet karşılığında bir hayvanı kiraya vermek caiz oluyor o halde bu hayvanla
kazanılacak miktarı meçhul bir kârın yarısı karşılığında hayvanı kiraya
vermenin de caiz olması gerekir."
Fakat hadis sarihleri;
"Hz. Peygamber, Hz. Vâsılâ'nın bu şartlarla hayvan kiraladığını, ne
görmüştür ne duymuştur, ne de takrir veya emretmiştir. Binâenaleyh, Hz.
Peygamberin böyle bir kiralama olayını tasvib ettiği sabit değildir. Hem de Hz.
Vâsılâ'nın yaptığı bu kiralama, kiralamanın sıhhatinin şartlarına uygun
olmadığından sahih değildir." gerekçesiyle Musannif Ebû Dâvûd (r.a.)'in bu
görüşünü tenkid etmişlerdir.
Hadis ulemâsından
Hattâbî (r.a.) bu mevzuda şunları söylüyor: "Bir kimsenin diğer bir
kimseye savaşta kazanacağı ganimet karşılığında hayvanını kiraya vermesinin
caiz olup olmadığı mevzuunda ulemâ İhtilâfa düşmüşlerdir." Ahmed b. Hanbel
(r.a.) bunda herhangi bir sakınca görmediğini söylemiştir.
İmam Evzâî de bunu caiz
görmektedir. Malik b. Enes'e göre hayvanı bu şartla kiraya vermek mekruhtur.
İmam Şafiî de bunun caiz olmadığını, ancak hayvanını bu şekilde kiraya veren
kimsenin işi bittikten sonra pazarlık ettiği kirayı değil de o gün için o
hayvanın benzerlerinden alınan binme ücretini alabileceğini söylemiştir.